آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور
مصوب ۱۳۹۷/۱/۱۹ هیات وزیران
هیأت وزیران در جلسه ۱۹/۱/۱۳۹۷ به پیشنهاد شماره ۱۸۱۰۴۳۸ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۶ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، آییننامه اجرایی بند (ه) تبصره (۷) این قانون را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الفـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
ب ـ خزانه: خزانه داری کل کشور.
پ ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور.
ت ـ سازمانهای توسعهای: سازمانهای گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی.
ث ـ حسابرسی ویژه: حسابرسی که براساس معیارهای ابلاغی سازمان توسط سازمان حسابرسی انجام میشود.
ج ـ مطالبات سازمانهای توسعهای: بدهی دولت مربوط به قبل از سال ۱۳۹۶ به سازمانهای گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمانهای توسعهای بابت سهم آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط که بر مبنای حسابرسی ویژه تعیین میگردد.
چ ـ بدهی سازمانهای توسعهای: مطالبات دولت بابت مالیات (با تأیید سازمان امور مالیاتی کشور) و سود سهام (با تأیید خزانه) از سازمانهای توسعهای و شرکتهای تابعه دولتی که بیش از پنجاه درصد سهام آنها متعلق به سازمانهای توسعهای است.
ماده۲ـ سازمانهای توسعهای موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، گزارش مطالبات، بدهی و مبالغ دریافتی از دولت طی برنامههای سوم و چهارم توسعه و ماده (۲۹) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴۴) قانون اساسی را برای سازمان و سازمان حسابرسی ارسال نمایند.
ماده۳ـ سازمان خصوصیسازی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه گزارش مبالغ واگذاری سهام شرکتهای تابعه و وابسته سازمانهای توسعهای مربوط به برنامههای سوم و چهارم توسعه و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان سال ۱۳۹۶ را به سازمان، خزانه و سازمان حسابرسی ارایه نماید.
ماده۴ـ سازمان حسابرسی موظف است تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۷ حسابرسی ویژه از مطالبات سازمانهای توسعهای انجام و گزارش خود را به سازمان و خزانه ارایه نماید.
ماده۵ـ سهم هر یک از سازمانهای توسعهای برای استفاده از تهاتر موضوع این آییننامه معادل یک سوم رقم مندرج در ردیف تملک داراییهای مالی (۱۳ـ ۱۰۱۰۰۰) جدول شماره (۸) قانون، چهار هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۴) ریال میباشد. در صورت عدم استفاده از این سهم توسط هر یک از سازمانهای توسعهای تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۷، با تأیید سازمان، سهم آنها توسط سایر سازمانهای توسعهای قابل مصرف است.
ماده۶ـ در اجرای این آییننامه، سازمانهای توسعهای موظف به مبادله موافقتنامه با سازمان میباشند.
ماده۷ـ خزانه موظف است پس از مبادله موافقتنامه موضوع ماده (۶) این آییننامه، مطالبات سازمانهای توسعه ای را با بدهی آنها تهاتر و اعمال حساب نماید.
ماده۸ ـ مبالغ تهاتر شده بر اساس این آییننامه به منزله وصولی تلقی شده و در عملکرد ردیف درآمدی (۱۶۰۱۷۲) و منابع عمومی مورد تسویه موضوع جدول شماره (۵) قانون، تأمین و اعمال حساب می شود.
ماده۹ـ سازمانهای توسعهای میتوانند در سقف اعتبارات موضوع این آییننامه ( پس از کسر میزان تهاتر انجام پذیرفته براساس ماده (۷) این آییننامه) درخواست صدور تضامین بانکی بابت تسهیلات بانکی داخلی یا خطوط اعتباری خارجی(فاینانس) برای طرحهای اشتغالزای مصوب شورای اقتصاد با اولویت مناطق کمترتوسعهیافته و محروم نمایند.
معاون اول جمهور ـ اسحاق جهانگیری
در روز طبیعت و سیزده به در محیط زیست را آلوده نکنیم به این دلیل که حتی اشیاء بر ما حقی دارند
اظهارنامه شیوهای برای مطالبه حق
اظهارنامه، نوشتهای است که مطابق مقررات قانونی تنظیم میشود و به صراحت ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، از راههای رسمی مطالبه حق به شمار میرود. به عبارت دیگر، ارسال اظهارنامه مقدمهای است برای مطالبهی بعضی حقوق.
به وسیله اظهارنامه، نه تنها مطالبه رسمی حق امکانپذیر است، بلکه میتوان توسط اظهارنامه آمادگی تسلیم هر چیزی، اعم از مال، وجه و سند را به مخاطب اعلام کرد.
چه مواردی در اظهارنامه درج میشود؟
برگ اظهارنامه، فرم چاپی مخصوصی است که که توسط وزارت دادگستری به چاپ می رسد و دردادگستریها و ادارات ثبت اسناد کشور، توزیع میشود.
اظهارنامه شامل موارد زیر است:
مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده: اظهارکننده (کسی که اظهارنامه را میفرستد) مشخصات خود شامل نام، نام خانوادگی و نشانی را قید میکند.
موضوع اظهارنامه: عنوان مطلبی است که در متن اظهارنامه و قسمت خلاصه اظهارات شرح داده میشود.
. مشخصات و اقامتگاه مخاطب: نام، نام خانوادگی و نشانی طرف خطاب اظهارکننده نوشته میشود
خلاصه اظهارات: آنچه مورد نظر اظهارکننده است و میخواهد به طرف دیگر ابلاغ کند، تشریح کرده و توضیح میدهد.
خلاصه جواب: در این قسمت نیز دریافتکنندهی اظهارنامه، به اظهارات فرستنده پاسخ میدهد.
اظهارنامه قانونی در سه نسخه تهیه میشود؛ یک نسخه در دادگستری بایگانی میشود، نسخه دوم به طرف مقابل ابلاغ میشود و نسخه سوم به همراه نتیجه ابلاغ یا پاسخ طرف مقابل به اظهارکننده اعاده میشود برای تهیه اوراق قضایی، از جمله اظهارنامه، باید به محل فروش تمبر و اوراق قضایی در مجتمعهای قضایی مراجعه کرد.
چه کسانی میتوانند اظهارنامه ارسال کنند؟
مطابق ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلابدر امور مدنی، «هرکس میتواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را بهوسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط براین که موعد مطالبه رسیده باشد به طور کلی هرکس حق دارد اظهاراتی راکه راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد بهطور رسمی بهوی برساند ضمن اظهارنامه بهطرف ابلاغ نماید.»
پس از تهیه برگ اظهارنامه، بایستی مطالب خود را در ستون خلاصه اظهارات بنویسیم. در نوشتن این مطالب بایستی کمال دقت را داشته باشیم زیرا هر مطلبی که قید میکنیم، از آنجا که در نهایت ذیل آن را امضا خواهیم کرد، تحت شرایطی اقرار محسوب میگردد و ممکن است در دعوی، طرف مقابل از آن علیه خودمان استفاده کند.توجه داشته باشید که از نسبت دادن جرم به طرف مقابل یا نوشتن اکاذیب خودداری نماید چون ممکن است تحت شرابطی به عنوان مفتری یا کسی که اقدام به نشر اکاذیب نموده است از سوی طرف مقابل تحت تعقیب کیفری قرار بگیرید.
گفتنیست «اداره ثبت اسناد و دفتر دادگاهها میتوانند از ابلاغ اظهارنامههاییکه حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد، خودداری نمایند».
روش ثبت و پیگیری اظهارنامه به روش الکترونیک
ثبت الکترونیکی اظهارنامه از دو طریق امکان پذیر است:
1- درگاه خدمات الکترونیک قضایی
2- دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
در حالت اول، شخص اظهارکننده پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی (www.adliran.ir) اطلاعات اولیه را تکمیل نموده و پس از ثبت اولیه و دریافت کد رهگیری برای ادامه فرایند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه میکند.
در حالت دوم، شخص با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه میکند و متصدی دفتر، پس از وارد کردن اطلاعات اولیه اظهارنامه را ثبت و کد رهگیری دریافت مینماید. در هر دو حالت متصدی دفتر پس از وارد کردن کد رهگیری ارائه شده از سوی سامانه و احراز هویت شخص، هزینه مربوطه را به صورت الکترونیک از وی دریافت میکند. سپس از اظهارنامه ثبت شده چاپ تهیه نموده و به تأیید شخص می رساند و در پایان رسیدی مبنی بر ثبت اظهارنامه در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به متقاضی ارائه میکند که کد رهگیری ثبت اظهارنامه برای پیگیری اظهارنامه در همین رسید درج میشود.
پاسخ به اظهارنامه
مخاطب اظهارنامه، الزام و تکلیفی به پاسخدادن به اظهارنامه ندارد و مهلتی هم برای پاسخ مخاطب از سوی قانونگذار تعیین نشده است. اما چنانچه تمایل به پاسخ دادن دارید، توجه داشته باشید که اظهارات شما ممکن است بهعنوان اقرار در دعوی بر علیه خودتان مورد استناد قرار بگیرد. بنابراین بهتر است بدون عجله و حتیالمقدور پس از مشورت با یک وکیل دادگستری پاسخ خود را اظهار کنید.
موارد ضروری ارسال اظهارنامه
ارسال اظهارنامه همیشه ضروری نیست، ولی در بعضی از موارد حتماً باید ارسال شود و اقامه دعوا بعد از این عمل میسر میشود.
در مواردی به موجب قوانین مختلف، ارسال اظهارنامه پیشبینی و اثبات ادعا و احراز حقیقت به ابلاغ اظهارنامه موکول شده است که مهمترین آنها به شرح زیر است::
1- ماده ۱۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی درخصوص دعوای رفع تصرف عدوانی، میگوید: «سرایدار، خادم، کارگر و بهطور کلی هر امین دیگری، چنانچه پس از ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک یا ماذون از طرف مالک یا کسی که حق مطالبه دارد، مبنی بر مطالبه مال امانی، از آن رفع تصرف نکند، متصرف عدوانی محسوب میشود.»
2-وقتی موجر از تحویل مورد اجاره امتناع کند، مستأجر مکلف است با ارسال اظهارنامه از مالک، تحویل مورد اجاره را تقاضا کند. (ماده ۱۳فانون روابط موجر و مستاجر 1356
4-مطالبه بدهی مالکان آپارتمانها از طریق اظهارنامه و سپس عملیات اجرایی برای وصول آن بر اساس اظهارنامه ابلاغشده به مالک مستنکف از تأدیه هزینههای مشترک. (تبصره ۲ ماده ۱۰ مکرر فانون تملک آپارتمانها )
5-اثبات تأخیر در پرداخت اجارهبها یا اجرتالمثل املاک برای اقامه دعوای تخلیه. (بند ۹ ماد ه ۱۴ فانون روابط موجر و مستاجر 1356 )
6-درخواست محکومله مبنی بر انحلال شرکت تضامنی به منظور وصول محکومبه از محل سهمالشرکه محکومعلیه در شرکت. (ماده 129 قانون تجارت)
چطور و از چه تخلفاتی به سازمان تعزیرات شکایت کنیم
«سازمان تعزیرات حکومتی» یک مرجع اختصاصی رسیدگی به تخلفات اقتصادی است. این سازمان زیر نظر وزارت دادگستری فعالیت میکند و بنابراین، زیرمجموعه قوه مجریه محسوب میشود. سازمان تعزیرات حکومتی، طبق ماده ۷۲ «قانون نظام صنفی کشور»، صلاحیت رسیدگی به کلیه تخلفات اقتصادی اصناف را دارد. تمام افراد باید شکایات خود از تخلفات اقتصادی اصناف را، برای رسیدگی، به این سازمان ارائه کنند.
در قانون تعزیرات حکومتی، تخلفاتی مانند گرانفروشی، کمفروشی و تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، درج نکردن قیمت، اخفا و امتناع از عرضه کالا، صادر نکردن فاکتور، اجرا نکردن ضوابط قیمتگذاری، اجرا نکردن تعهدات واردکنندگان و تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی، نداشتن پروانه کسب و یا بهرهبرداری، فروش اجباری و اعلام نکردن موجودی، پیشبینی و مجازاتهایی برای آن در نظر گرفته شده است.
لازمبهذکر است که مطابق ماده ۴۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز سازمانیافته و حرفهای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارزی که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است. به جز این موارد، سایر پروندههای قاچاق کالا و ارز، تخلف محسوب میشود و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.
بنابراین، حمل ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق نیز از جمله مواردی است که میتوانید درباره آن از طریق سامانه ۱۳۵ اعلام شکایت یا گزارش کنید.
شکایت از تخلفات بهداشتی و درمانی
قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمان صلاحیت رسیدگی به گروهی دیگر از تخلفات را نیز بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی قرار داده است، بنابراین در صورتی که نسبت به موارد زیر شکایتی داشته باشید، میبایست از طریق این سازمان آن را طرح و پیگیری کنید:
تخلفات امور درمانی
۱. ایجاد مؤسسه پزشکی غیرمجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت
۲. ایجاد
مؤسسه پزشکی توسط افراد متخصص بدون اخذپروانه کار
۳. خودداری
بیمارستانها از پذیرش و ارائه خدمات اولیه به بیماران اوژانس
۴.ایجاد و
یا ارائه خدمات مازاد بر احتیاج به منظور سودجویی
۵. دخل و
تصرف در صورتحساب و دریافت اضافه از نرخهای اعلام شده
۶. بکارگیری
متخصصین و صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی فاقد مجوز قانونی کار
۷. اشتغال
بکار صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی فاقد مجوز قانونی کار
۸. بکارگیری
افراد فاقد صلاحیت حرفه ای در مؤسسات پزشکی
۹. ترک
مؤسسه پزشکی توسط مسئول فنی، پزشک کشیک و سایر کادرهای تخصصی در ساعات مقرر
۱۱. تعطیل
غیرموجه مطب و یا مؤسسه پزشکی بدون اطلاع نظام پزشکی
۱۲. نپذیرفتن
بیماران بیمهای
تخلفات امور دارویی و لوازم پزشکی
۱. عرضه و
فروش دارو فاقد پروانه ساخت یا مجوز ورود توسط داروخانه
۲. تأسیس
داروخانه بدون اخذ پروانه از وزارت بهداشــت و درمان
۳.عرضه و
فروش دارو در داروخانه بدون حضور مسئول فنی
۴. عدم حضور
مسئول فنی داروخانه در ساعات مقرر
۵.تهیه و
تدارک دارو از منابع غیرمجاز
۶.ارائه
دارو بدون نسخه پزشک
۷. گرانفروشی
دارو توسط داروخانه
۸.عدم درج
قیمت دارو روی نسخه و ممهور ننمودن آن توسط داروخانه
۹. نگهداری،
عرضه یا فروش داروهای فاسد و یا تاریخگذشته در داروخانه
۱۰.عرضه و
فروش اقلام غیرمتعارف در داروخانه
۱۱. گرانفروشی
لوازم بهداشتی، آرایشی، شیر خشک، غدای کودک و لوازم مصرفی پزشکی مجاز توسط
داروخانه
۱۲. امتناع
از عرضه کالا تا اتمام موجودی توسط داروخانه
۱۳. تعطیلی
غیرمجاز داروخانه
۱۴. عدم صدور
فاکتور و گرانفروشی ملزومات پزشکی توسط شرکتهای توزیعی
۱۵.عرضه
خارج از شبکه ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی که با ارز دولتی وارد شده
اس
تخلفات امور بهداشتی در تولید، توزیع و فروش مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی
۱. تولید
مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون پروانه ساخت
۲. تولید
بدون حضور مسئول فنی
۳. عدم حضور
مسئول فنی در کلیه مراحل تولید
۴.عدم
الصاق برچسب اطلاعات شامل مراحل تولید و مصرف و شماره پروانههای بهداشتی بر روی
کالای تولیدی
۵.عدم
رعایت فرمول ساخت (کم فروشی، تقلب) الف: کاهش مصرف مواد متشکله ب: استفاده از مواد
غیرمجاز و سمی
۶. فروش
عرضه مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تولید داخل بدون پروانه ساخت و
وتولید خارج بدون مجوز ورود از وزارت بهداشت و درمان
۷.عرضه و
تحویل کالای غیربهداشتی.
۸. عرضه
خارج از شبکه مواد اولیه تولید داخلی و یا وارداتی توسط شرکتها واردکننده یا
تولیدکننده:
۹. عدم
رعایت ضوابط و مقررات بهداشت محیط حرفه ای توسط متصدیان و مسئولین کارخانجات و
کارگاهها و مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، اماکن
عمومی، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز آموزش و پرورش، محلهای نگهداری و پرورش دام و
طیور و کشتارگاهها
چطور شکایت کنیم؟
برای اعلام شکایت از تخلفات تعزیراتی، در وهله اول، میتوانید شکایت خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنید. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد.
علاوهبراین اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند مستقیماً در شعب بدوی تعزیرات شکایت خود را طرح کنند.
راه سادهتر دیگر، مراجعه به سامانه ۱۳۵ است.
رویکرد اصلی این سامانه، تسهیل شکایتهای مردمی و گزارشهای آنان شامل دریافت و پیگیری شکایتها، گزارشها و پیشنهادها و انتقادهای مردمی به صورت الکترونیکی است که ضمن کاهش مراجعه حضوری شهروندان، موجب تسریع در رسیدگی به تخلفات اقتصادی خواهد بود.
چطور شکایت خود را در سامانه ۱۳۵ ثبت کنم؟
پس از ورود به تارنمای تارنمای tazirat135.ir، از منوی سمت راست گزینه ثبت شکواییه یا ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید؛
پس از انتخاب استان و شهر، عنوان تخلف یا تخلفهای صورتگرفته را انتخاب کنید و شرح آن را بنویسید.
در مرحله بعد میبایست مشخصات شاکی و متهم را ثبت کنید. توجه داشته باشید که چنانچه شخصاً شکایتی ندارید و صرفاً قصد اعلام وقوع تخلف را دارید، نیازی به اعلام مشخصات شما نیست و تنها مشخصات متهم در سامانه ثبت میشود.
در بخش «پیوستها» نیز میتوانید مستندات و مدارک خود از قبیل فاکتور، رسید، تصاویر و… را بارگذاری کنید.
منبع / سایت اختبار
نوروز باستانی سال 1397 خورشیدی و دمیدن باد بهاری فرخنده باد بر همه هموطنان عزیز